Prowadzenie małego biznesu w wirtualnej przestrzeni często wiąże się z samodzielnym tworzeniem treści marketingowych. Jednym z nas przychodzi to z łatwością, dla innych jest istną męką.
Niezależnie od tego, do której grupy należysz, chciałabyś, żeby Twoje teksty ktoś czytał, prawda?
Mam dla Ciebie kilka wskazówek, które pomogą Ci zalotnie przyciągnąć uwagę Twoich odbiorców. Gotowa?
To zaczynamy 😊!
1. Dobry plan to podstawa
Pisanie tekstu bez planu jest jak jazda samochodem w mlecznobiałej, listopadowej mgle. Zestresowana poruszasz się powoli, nie wiesz, czy zmierzasz w dobrym kierunku.
Tracisz czas, wpatrując się w migający kursor, często gubisz wątek. Pisanie posta na SM, czy artykułu na bloga staje się wtedy dla Ciebie męką, prawda?
Wystarczy jednak, że usiądziesz w fotelu z kubkiem aromatycznej kawy, zamkniesz oczy i wyobrazisz sobie swojego klienta idealnego…
Jeśli to Ci się uda – spróbuj zastanowić się, co chciałabyś mu powiedzieć.
Powoli poukładaj sobie myśli, zapisz pomysły, które spokojnie przelatują przez Twoją głowę.
Udało się? Teraz wystarczy ułożyć z nich zgrabny plan (stworzyć konspekt). A samo pisanie pójdzie Ci już gładko.
2. Przyciągnij uwagę czytelnika zalotnym nagłówkiem
Jeśli chcesz, by Twój tekst uwiódł czytelnika, potrzebujesz magnetycznie przyciągających nagłówków. Najważniejszy jest ten pierwszy – tytuł.
Powinien przyciągać uwagę osób, do których skierowana jest treść, kusić ich, intrygować. To taka obietnica korzyści, jaką otrzymają, jeśli poświęcą swój czas na czytanie.
Ważne jest jednak, żeby Twoja treść była spójna z nagłówkami. Dzięki temu Twoi czytelnicy będą mieć poczucie, że rzeczywiście czytanie dało im obiecaną wartość.
3. Zadbaj o lekkość i przejrzystą strukturę tekstu
O co tu chodzi? O ułatwienie odbiorcom czytania. Osiągniesz to, dzieląc tekst na krótkie akapity. Jeśli dodatkowo zwiększysz odstępy między wierszami i dorzucisz wypunktowania, Twój tekst będzie kusił lekkością.
Swoje dzieło możesz wzbogacić jeszcze ciekawymi grafikami, czy zdjęciami. To taka wisienka na torcie 😉.
4. Pisz zwięźle i konkretnie – Twoi czytelnicy to docenią
Wiesz prawda jest taka, że ludziom nie chce się czytać lub nie mają na to czasu. Chcą szybko i łatwo uzyskać informacje, których szukają.
Dlatego warto się skupiać na tym, co rzeczywiście ma znaczenie. Krążenie dookoła tematu czy drobiazgowe opisy, nie zachęcają zupełnie do czytania.
Ach! I najważniejsze – unikaj sztucznych wypełniaczy, które nie wnoszą wartości do treści (tj. generalnie, właściwie, prawdę powiedziawszy, jak mniemam, itp.).
Nie obawiaj się, że stracisz przez to możliwość pokazania swojego niepowtarzalnego stylu. Możesz go wyrazić w mniej obszerny sposób😉, a czytelnik będzie Ci wdzięczny.
5. Dotykaj emocji odbiorców
Jeśli chcesz pisać dobre teksty, pamiętaj o emocjach. Bądź autentyczna, otwórz swoje serce. Czytelnicy to wyczuwają. Tylko w ten sposób ich poruszysz. Emocje są motorem naszych decyzji. Wywołują zaangażowanie.
Możesz sprawić, by Twoje teksty nabrały niepowtarzalnego stylu. Jak? Wykorzystaj najsilniejsze uczucia jak miłość, zachłanność, rozczarowanie, strach czy honor.
Nie bój się – pisz odważnie. Ludzie szukają potwierdzenia, że ktoś inny czuje, to co oni w danej sytuacji.
6. Drażnij zmysły czytelnika
Warto wzbogacać swoje teksty opisami pobudzającymi zmysły czytelnika. Pozwól mu zobaczyć, dotknąć, usłyszeć, poczuć i smakować.
Na przykład: niech poczuje zapach wilgotnego mchu podczas leśnego spaceru. Usłyszy stukot dzięcioła o pobliskie drzewo, trzask maleńkich gałązek pod stopami.
Niech zobaczy promienie słońca delikatnie przenikające między drzewami. Niech pobrudzi sobie palce miękką, rozgniecioną jagodą, której słodki smak przypomni mu dzieciństwo.
Im więcej zmysłów zaangażujesz, tym lepiej.
7. Nie ma dobrego tekstu bez dynamicznych czasowników
Nic tak nie ożywia treści jak dynamiczne czasowniki, które aż tryskają energią (rzucać, ruszać, wbijać, trzaskać, pochwycić, wpływać, rozstrzygać, itp.). Dzięki nim uzyskasz opinię osoby zdecydowanej, która wie, o czym pisze.
8. Postaw na prostotę
Albert Einstein powiedział (a raczej jemu przypisuje się to zdanie): „Jeśli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz”.
Jeżeli chcesz pisać prosto, używaj w swoich tekstach słów powszechnie rozumianych. Liczy się jasny przekaz. Nie zakładaj, że czytelnik zna słownictwo branżowe.
Wyjaśniaj, podawaj przykłady, jakbyś rozmawiała z przyjacielem. Dzięki temu tekst będzie bardziej wiarygodny i wnikliwy.
9. Stwórz swój niepowtarzalny styl
Uff! Dobrnęłaś do końca (a przynajmniej mam taką nadzieję 😉). Teraz przyjrzyj się swoim tekstom. Czy utożsamiasz się z tym, co piszesz? Jak chciałbyś „brzmieć”?
Wybierz narzędzia pisarskie, które najbardziej Ci odpowiadają. Podpatruj jak piszą osoby, które podziwiasz.
Następnie zaczerpnij od nich to, co najlepiej wyraża Ciebie i pisz, pisz jak najwięcej. Z czasem stworzysz Twój osobisty, niepowtarzalny styl.
Jeśli to nie zadziała i pisanie tekstów wciąż będzie dla Ciebie męczącym obowiązkiem, chętnie Cię z niego wyręczę 😉.
Sprawdź w czym dokładnie mogę Ci pomóc 👉 https://martahajduk.pl/oferta/